Jak psát
blog

Blog je závazek

Pokud jste se rozhodli mít na svém webu blog, už jste ode mě určitě slyšeli, že blog je závazek! Blog vám sice může pomoci zlepšit SEO díky přibývajícímu obsahu, ale současně je potřeba, aby příspěvky na blog přibývaly pravidelně a dlouhodobě.

Pokud máte do začátku připravené tři příspěvky, ale nemáte další obsahovou strategii, hrozí, že se třemi příspěvky také skončíte. Návštěvník pak po čase může nabýt dojmu, že web je mrtvý, když další příspěvky už dlouho dobu nepřibyly. Snižuje to důvěryhodnost webu a vaší značky celkově.

Úpravy webu

Vytvoření příspěvku na vašem blogu

Seznam příspěvků i možnost vytvoření nového příspěvku najdete v levém menu pod položkou Příspěvky. Na vytvoření nového příspěvku se dostanete buď z druhé úrovně menu, nebo přes tlačítko nad seznamem příspěvků.

Editor příspěvku

Jakmile vytvoříte nový příspěvek, dostanete se na prázdnou stránku editoru.

Váš blog je nastaven tak, aby se vám s ním jednoduše pracovalo- K tomu slouží tzv. Výchozí editor. Vidíte-li uprostřed obrazovky logo Divi a dvě tlačítka „Použijte nástroj Divi Builder“ a „Použít výchozí editor“, pak klikněte na to méně nápadné „Použít výchozí editor“.

Zadejte název

V editoru příspěvku pak zadejte Název příspěvku – tento název se bude návštěvníkům zobrazovat i jako název stránky příspěvku, v záložce prohlížeče, v URL příspěvku a ve výsledcích vyhledávání na Googlu nebo Seznamu. A samozřejmě také v seznamu příspěvků na stránce blogu.

Snažte se být v názvech příspěvků struční a chcete-li podpořit SEO webu, použite v názvu některé z vašich klíčových slov.

Zvolte náhledový obrázek

Náhledový obrázek doprovází váš příspěvek ve výsledcích vyhledávání na Googlu nebo Seznamu a při sdílení blogového příspěvku na sociálních sítích. Bude také úvodním obrázkem blogového příspěvku a většinou se zobrazuje v záhlaví stránky blogového příspěvku. A samozřejmě také v seznamu příspěvků na stránce blogu.

Při vkládání náhledového obrázku myslete na pravidla práce s obrázky na webech. Připravte si obrázek ve formátu, jaký váš blog potřebuje – pokud v blogových příspěvcích pracujeme s náhledovým obrázkem na celou šířku stránky, pak by měl být na šířku a šířka obrázku by měla mít 1920px. U menších náhledových obrázků stačí šířka 1000px. Vždy obrázky komprimujte a ideálně převádějte do formátu *.webp – podle návodu pro práci s obrázky.

Vložte příspěvek do správné rubriky

Pokud jsme na vašem blogu nastavili rubriky a web s nimi pracuje, nezapomeňte příspěvek vložit do správné rubriky, aby se na webu zobrazoval na správných místech.

Tvořte obsah příspěvku pomocí bloků

Pokud máte příspěvek již napsaný například ve wordu nebo jiném textovém editoru, a používáte v textu styly odstavců – především nadpisové styly, nejjednodušší je text zkopírovat a vložit do těla příspěvku. Styly z textového editoru se samy přenesou a na blogový text se automaticky aplikují styly nastavené na celém webu. Máte hotovo!

Pokud příspevek tvoříte přímo v editoru, nebo jej chcete upravit, mohou se hodit základní bloky dostupné po kliku na znak „+“ na konci řádku: Odstavec, Nadpis, Obrázek, Galerie, Seznam…
Po kliku na tlačítko „Procházet vše“ se vám zobrazí kompletní seznam bloků.

Díky blokům dokážete svůj blogový příspěvek vyšperkovat. Můžete si hrát s vícesloupcovým layoutem – hodí se třeba, když chcete vedle textu umístit do vedlejšího sloupce obrázek. Můžete vkládat tabulky, číslované nebo odrážkové seznamy, video nebo zvuk… Vytviřte si testvací příspěvek a vše si vyzkoušejte. Všechny tyto možnosti z vašeho příspěvku udělají poutavý a čtivý obsah, který bude pro vaše návštěvníky radost číst!

Změna typu bloku

Chcete-li změnit již vložený blok na jiný typ – například z odstavcového textu vytvořit nadpis, provedete to kliknutím na ikonku typu odstavce v levé části lišty, která se zobrazí po najetí na blok. Ze seznamu vyberte typ bloku, který chtete použít.

Hierarchie nadpisů

V textu příspěvku je dobré používat nadpisy a podnadpisy pro strukturovanost. alepší čitelnost obsahu.

Pravidelm je, že nadpis H1 je nadpis stránky a je použitý na stránce blogového příspěvku vždy jen jednou. V seznamu možných stylů nadpisů jej vidíte, ale nepoužívejte jej. Nadpis H1 je automaticky aplikován na název stránky, který jste zadali jako první.

V textu blogového příspěvku používejte pouze nadpisy hierarchite H2 a vyšší. Platí, že čím větší číslo v označení stylu nadpisu, tím je nadpis v hierarchii níže, má menší nebo slabší font.

Publikujte příspěvek

Při práci můžete výsledek kontrolovat po kliku na ikonku počítače v pravém horním rohu obrazovky.

Jakmile máte hotovo a jste s výsledkem spokojení, publikujte příspěvek tlačítkem „Publikovat“ v pravém horním rohu nebo nastavte datum a čas, kdy se má příspěvek automaticky vypublikovat změnou nastavení „Okamžitě“ v pravém sloupci příspěvku.